söndag 26 september 2010

Blomma min stad

När Kumminstigen skrevs in i vår stads historia!

Ni som har hängt med här i bloggen vet att jag tidigare har skrivit Blomma min stad... det här är fortsättningen på Kumminstigens historia.


Efter några samtal till kommunen och lite forskande fram och tillbaka fick jag reda på att i December 1990 beslutade kommunen att fastigheter skulle byggas i området Kaplansgatan och Predikantvägen. Detaljplanen godkändes av byggnadsnämnden i Mars 1991, den blev antagen av kommunfullmäktige i April och så i Maj samma år vann detaljplanen laga kraft.
1991 beslutades således att ett dagis, gruppboende och grupphus med bostadsrätter skulle byggas. Men på 1990-talet drabbades Sverige av en finanskris och allt stannade upp. I början på 2000-talet kom ett nytt förslag; Att villor istället skulle byggas på området. Det dröjde dock några år till innan något kom att ske. En ändring i Detaljplanen gjordes och i Mars 2008 vann den nya detaljplanen laga kraft, och nu bor vi här. Fascinerande att kommunen för nästa 20år sedan planerade det här området. Det blev dock inte som de från början tänkt sig, det blev ju så mycket bättre!

Mina tidigare funderingar om varför gatan fått namnet Kumminstigen har fått sin lösning men nästa frågetecken har dykt upp... Var fanns klostret? Har också fått reda på att det på 60-talet fanns en Bilskrot här några gator bort... Helt otroligt att det för länge länge sedan fanns ett kloster som odlade örter för att det inte allt för länge sedan fanns en bilskrot inom samma område, och nu står där flera hus...Snacka om Kontraster..

Det finns ytterligare en sak som jag hört om området men det är inget som jag vet, bara rykten, Ska försöka luska lite mer få se om jag får reda på om det är sant eller inte.. Men vad jag däremot nu vet är att Det Står Ett bebott hus på Kumminstigen och två hus till är på G.


1 kommentar:

  1. Tokbra luskande!!
    Nu är det bara det sista som vore spännande att få klarhet i =)

    SvaraRadera