lördag 18 september 2010

Blomma min stad

Därför bor vi på Kumminstigen

Det är lite spännande tycker jag, att läsa om sin stads historia.. Jag har hittat något som jag tycker är jättespännande....

Vi bor ju som sagt var i Borlänge, Kvarnsveden,Tjärnaheden, Kumminstigen, men varför heter vissa gator och stadsdelar som de gör?

De flesta gatorna här på Tjärnaheden runt Kumminstigen heter saker som Pastorsgatan, Predikantvägen, Kantorsgatan, Kyrkvärdsgatan, Prästgatan, Dekagatan, Ringargatan, Klockstigen, Kaplansgatan, Pilgrimsgatan, Diakongränd Munkgräd och det är inte särskilt konstigt med tanke på att vi bor relativt nära kyrkan, mer konstigt kan jag tycka att det är att två nya gator på området får namnet Kumminstigen och Timjanstigen.. I mina öron har det inget samband alls.... Tills nu...


Norra Griftegården


Marken vi bor på är gammal.. Ja så klart att den är gammal , det är trots allt vår Moderjord jag skriver om och hon, hon är gammal.... Denna plats som vi brukar och bor på har tidigare i våra ögon endast varit åkermark, men det har funnits folk här för oss. Kanske inte något som man tänker på i första hand. Skulle det finnas någon som tänkte på det, skulle nog den personen vara mycket mycket gammal om hon ens skulle leva...


Av en slump tittade P i en bok, där de stod fakta om just Kumminstigen... Mycket märkligt men också väldigt spännande med tanke på att vi är de första som bor på Kumminstigen, och gatan "gjordes" förra året, alltså 2009, men ändå nämns gatan i en bok från år 2000. Boken gavs ut år 2000 vilket borde betyda att fakta till boken började att samlas in innan dess.. Vilket i sin tur borde betyda att Kommunen har haft planer sen långt tillbaka att göra tomter just här på Tjärnaheden. Spännande! Så med andra ord var det här området påtänkt för många många år sedan. Innan jag ens visste att området fanns, fanns det planer på att bygga här.

Borlänge;
Ursprungligen Borlangio 1390, Namnet är ett av det äldsta i Tunabygden. Förnamnet Bor skall tolkas Bärande, bärningsställe, ett stycke väg där man måste bära båtarna och dess last. Detta syftar på den sträcka som "bärandet" omfattade, nämligen mellan Båtstad och Mjälga. Boren kan också tolkas som "den långa raden av gårdar på boren", "den långa boren," "längtan på boren" eller "den långa vägen på boren."

Kvarnsveden;
Stavas i jordeboken 1843, Quarnsveden och presenteras som en nyodling upptagen genom svedjebruk. Det innebar att man brände vegetationen för att få odlingsbar mark. I jordeboken talas om en "tullmjölkvarn med tre par stenar vid lägenhetn Quarnsveden, belägen vid forssen nedanför Nordanbäcks by"

Tjärnaheden;
Förklaras genom att heden är ett område med barrskog, tall, som inte är så vattenbemängt som moren och den har inte heller så rik jordmån som denna. Ordet Tjärna syftar på det näraliggande området vid Tjärnen, Tjärnasjön

Kumminstigen;
Namnet har uppkommit genom att kummin var en av örterna som Odlades vid klostret. Många av husen i området har fått en fastighetsbetäckning som anknyter till de örter som odlades vid Klostret.


Timjanstigen;
Gatan har fått namnet efter kvarteret Timjanet som ligger i anslutning till gatan. Timjan var också en växt som odlades vid klostren.

Jag tyckte det är riktigt imponerande! Tänk att det har legat ett kloster här i närheten, Det finns inga spår av det i dag men det får mig att inse hur gamla jorden verkligen är och hur mycket historia den gömmer och hur mycket mänskligheten glömt.. Det märkliga är att klostret inte finns kvar, varför är det borta och var stod det ? Det ska jag ta reda på !!

Under tiden som jag har forskat lite i Borlänge och Kvarnsvedens historia hittade jag även texten till denna vackra sång. Varje Borlängebo borde känna tillåten Blomma min stad och dess innebörd. När jag var yngre Sjöng jag en hel del och i kören jag var med fick vi sjunga denna låt.. Då tyckte jag att den var lite lagom töntig, Annat är det nu, antar att det har med åldern att göra. Desto äldre man blir desto mer uppskattar man sitt förflutna och historia. Borlänge kommun brukar varje år anordna en tävling i Liljeqvistska parkens visningsträdgård. Tävlingen heter Blomma min stad och den är riktigt inspirerande, det är också det som är tanken med visningsträdgården, att Borlängebor ska kunna söka inspiration till sina trädgårdar.



Blomma min stad

O blomma min stad!
Se en fjäril bland stenar, hör fåglar,
känn doft från rabatter och grenar.
Så blomma min stad, känns hur luften vill bära dig kring majstång och hjärtan.
Snart trådes en dans.
Vem binder av klockor den vackraste krans.
O härliga dag, du blommar på nytt min stad!



Det är inte alla städer som fått en visa efter sig. Blomma min stad är den storslagna Hyllning till Borlänge och Tuna slätten. Orden i visan är inte gamla men de knyts hop på ett gammalt sätt men visst är de vackra! Lille Bror är verkligen en Ordkonstnär.

Fortsättning följer......

7 kommentarer:

  1. Hej!

    Spännande läsning!
    Ja, vi har också funderat varför alla gator har "kyrk" anknytning men inte våra två..
    Kul att få lite förklaring i det.

    Ha en bra helg!
    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  2. Jätteskoj läsning om vårt område!!

    SvaraRadera
  3. Men du.. Är det inte så att där Falken bodde - låg klostret eller nån slags kyrkoverksamhet.. Minns du inte att vi pratade om det?

    Falken bodde ju på Prästgatan men dom sålde ju huset för nån månad sen och du minns väl vad jag sa ;-)

    Japp ha det bra.. Men Hi Hi det kanske finns "nån" som vet allt ;-)
    Spännande läsning var det iallafall..

    SvaraRadera
  4. Lovilin; Kul att du lämnade en kommentar.. Ska härdan efter titta in till dig med.

    Carro; Visst är det..

    Marillo; Minnet är bra men kort... minns inte alls vi pratat om :(

    SvaraRadera
  5. Vill tillägga att Lille-Bror skrev "Blomma min stad" till Borganäskören och Borlänge orkesterförening, som sedan 50-talet hade Vårfestivaler där man började med att sjunga "Blomma min stad" under det att kören tågade in samt kastade ca 1000-talet nejlikor över publiken. Sången sjöngs också som sista nummer i konserterna.
    Undertecknad har själv varit med och sjungit sången sedan 1964 i över 30 år - minst.
    MVH
    Körsångare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt att Lille-Bror Söderlund gjorde melodin, men texten författades av Bengt Pettersson.

      Radera
  6. Hej Körsångare!

    Vad kul att du kan bistå med information!

    Under tiden som jag skrev inlägget var jag till biblioteket och "borlängerummet" och googlade, men verkligen kul att höra från någon som var med!

    SvaraRadera