söndag 27 februari 2011

Bergsmanskronan

Det finns saker som man vill ha och så finns det saker som man VILL ha.....Låter lite konstigt kanske men, jag tror ni förstår om jag försöker förklarar hur jag menar....

Ibland kan man (i alla fall jag) få ett infall och se en sak som man tänker att den skulle passa där eller där och den skulle jag vilja ha, men den finns inte med i minnet särskilt länge, några minuter kanske, ibland några timmar, kanske tom hela dagen. Det tycker jag är ett "impulsbehov", saken är fin, men inte nödvändig hos mig.

Så finns de saker som man ser och vill ha men funderar lite om de verkligen skulle "passa hemma hos mig" och kommer fram till; De är nog inget för mig och de får finnas kvar i butiken tills den rättmätige ägaren kommer.

Ibland kan det också vara så att man får en sak som man egentligen inte alls tänkt på men som ju längre man vänjer sig tycker mer och mer om och är glad att just den saken finns i ens ägor och som man sedan skulle sakna om man inte hade den.. Eller så kanske man ärver något som för en annan människa inte betyder något eller ser något ut för världen men som för dig är förknippat med ett fint minne och därför är betydelsefull.

Sist men absolut inte minst så finns det saker som man ser och vill ha och som sedan finns med i minnet och som inte försvinner. Det är återkommande och det är något som man längtar efter och kanske tom får spara till, men när man väl har saken så kommer den att finnas i ens hem länge länge och förmodligen blir man glad när man ser den.. Glädje kan inte mätas i materiella saker , men ändå blir man glad när man ser den. Det kanske är en sak som är praktisk och kommer till användning dagligen, eller så kanske det är en sak som är estetiskt tilltalande. Det kanske är den som gör pricken över i ?


Som jag Berättat tidigare så är vissa saker "sparade" till huset.. För några år sedan gjorde vi om köket i vår lägenhet,-07 om jag inte minns helt fel. Redan då ville jag ha en Bergsmanskrona men av någon anledning blev det inte av att köpa någon, vet egentligen inte varför, kanske berodde det på att vi hade i åtanke att när vi flyttar till hus skulle det vara kul att ha någonting nytt, eller var det kanske för att köket inte var så stort? Ja faktiskt så minns jag inte riktigt, men jag har aldrig glömt vad jag tyckte var så fint och när det väl stod klart att vi skulle bygga hus så kändes det självklart att vänta med alla inköp och förnya oss då. I våra tankar har vi byggt vårat drömhus, och i min tanke om drömköket så finns det en Bergsmanskrona.

I Sommras på min födelsedag kom Käre P hem med ett stort paket. Vågade inte hoppas på vad som skulle finnas där i....Självklar var det en Bergsmanskrona. Så nu bor vi i vårat drömhus och vad finns i mitt drömkök om inte en Bergsmanskrona.




Bergsmanskronan fanns tidigare endast i svart men nu finns den också i vitt, med eller utan plafond och med eller utan prismor.

3 kommentarer:

  1. Jag har med haft inköpsförbud och det är så roligt att få komma hem med något som man har spanat in en längre tid.

    SvaraRadera
  2. Ika; jag har också inköpsförbud....:( Tråkigt nu, men dess roligare när man väl får handla...

    SvaraRadera