söndag 6 mars 2011

Härliga Mars

Åh vilken härlig dag! Äntligen ledig helg, bara det är ett stort plus!! Vaknade i morse och såg att solen sken så fint, låg och drog mig i sängen (mysigt) när telefonen ringde.. Trippel A undrade om vi ville med på promenad i solskenet, C anslöt och promenaden avslutades med en trevlig fikastund. Perfekt början på en produktiv dag. Känns som att min energi smått börjar komma tillbaka, delvis misstänker jag starkt att Solen har en stråle med i spelet..... Ja faktum är att det känns som att jag under veckan som varit hunnit med en hel del saker som hela tiden har skjutits på då orken och energi inte räckt än mer till att jobba och göra det viktigaste...

Efter fikastunden hos Trippel A blev det pyssel här hemma, penseln fick komma fram, tvättmaskinen har slitit, dammsugaren har jobbat och en nygammal sak har gjort comeback. För första gången i mitt liv har jag lagat mat i lergryta... Gjorde Potatisgratäng och fläskfilé, smart med endast en form och enkelt eftersom den sköter sig själv i ugnen och jag kunde fortsätta med andra saker som jag förhoppningsvis kan visa senare.




Lergrytan är gammal, jag har ärvt den av mamma, men den har bara stått i skåpet och samlat damm, kan faktiskt inte ens minnas när hon senast använde den. Märkligt nog har den klarat sig undan mina "rensryck" Jag gillar inte oordning i mitt hem och att spara på saker som man inte behöver, oftast resulterar det i att jag slänger/ger bort saker som jag aldrig kommer att använda.. Har aldrig tänkt använda lergrytan men ändå fick den märkligt nog stå kvar... Det mesta av det som jag rensat bort har jag aldrig saknat men en sak som jag här om dagen kom på att jag saknade var en Rörstrand kruka. Tänk att jag efter tio år saknar den, är inte säker på om jag borde ha sparat den ändå för var skulle den stå under dessa år som jag inte haft användning för den?? Utrymme är en begränsningsvara. Ändå känns det lite tråkigt att den inte finns kvar hos mig.

Men Lergrytan gör, och jag kommer garanterat att använda den igen. Himla praktisk, enkelt och fram för allt gott... Maten ja den blev himla god!! I all hunger glömde jag så klart att ta kort på den färdiga rätten,

Konstaterar som så många andra gånger att dagarna och helgerna går för fort! Nu när man äntligen hunnit ikapp är det dags att jobba igen... Underbara Mars, Månaden kunde inte ha startat bättre, Sol och plusgrader, snön har sjunkit undan en hel del och det känns verkligen att våren snart är här på riktigt, Åh så jag längtar efter grönt, knoppar och vårlukter, och när våren väl är här så står det inte på förens sommaren är här. UNDERBART!!

3 kommentarer:

  1. Mmm pratade senast idag om att jag ville ha en lergryta.. jag vill göra kyckling i den. Dregglar jag bara tänker på det!

    SvaraRadera
  2. Visst är det smart med lergryta! Jag brukar göra kyckling i vår, medcitronhalvor, honumg och färska kryddor. Kanske paprika. Det blir attans gott! :)

    kram
    emma

    SvaraRadera
  3. Line; kom hit och smaka,Det är smaskens!


    Emma; mmmm det lät riktigt gott, det ska jag testa!

    SvaraRadera