tisdag 16 februari 2010

Plåtslagaren

Idag har arbetet med innerväggarna fortsatt och även plåtslagaren har varit på plats och fixat rännkrokarna som stuprören ska sitta i.

Ni som sett planlösningen vet hur det ser ut mellan köket och vardagsrummet. På ritningen är öppningen 140 cm mot köket och mot sovrumsdelen är den 120cm. Varför den är 140cm har jag ingen aning om, det är inget som vi tänkt på tidigare men nu när reglarna till innerväggarna är på plats syns allt mycket bättre och vi tyckte att öppningen var lite väl stor. Funderingarna har cirkulerat i banorna att vi kanske skulle be grabbarna att sätta in en regel till så att öppningen
blir 120cm som på andra sidan...

Jag funderade lite fram och tillbaka om det skulle bli en liten "dammhörna" om vi skulle bygga på väggen 20cm, men i dag när jag var förbi bygget snackade jag lite mer grabbarna och de tyckte inte alls att det var någon dålig idé. Sagt och gjort, en regel till kom upp och öppningen minskades med 20cm.. Det blev skitbra!! Så nu på bara två dagar har vi ändrat lite i ritningen men bara till det bättre :) Innan vi bestämde oss för att vi skulle bygga hus läste vi mycket på Internet om husbyggen (bla på bloggar, därav föddes idén för den här bloggen) och hörde oss för hos folk som byggt hus, och något som tyvärr återkommer då och då var de s.k "hantverkarfasonerna". Jag kan Bara säga att för vår del är det raka motsatsen.. Vi är så nöjda och glad för grabbarna som är och bygger på vårat hus.. De är effektiva och duktiga; Vi ser varje dag skillnad på huset mot dagen innan. De är flexibla och duktiga; inte alls omöjliga fast än vi kommit med ändringar i sista minuten. Och det är trevliga!!


Nu kanske ni som läser tror att jag bara fjäskar men det gör jag absolut inte. Vi är så nöjda som vi bara kan vara och jag kan Varmt rekommendera Huskomponenter för er som funderar på att bygga. Bygger man med Huskomponenter får man träffa en arkitekt som ritar upp huset efter ens egna idéer och smak. Med andra ord är varje hus unikt och anpassat efter hur köparen vill ha det. Den som vi haft kontakt med är Jonas på Huskomponenter. Jag vet inte om jag sagt det till dig, Jonas eller om du ens läser det här men du är verkligen en snäll människa. Du har inte försökt lura oss eller pracka på oss något helt onödigt som vi egentligen inte vill ha. Du har inte förskönat något för oss utan bara varit ärlig. Sånt värdesätter vi högt, och du tar dig tiden för våra frågor och funderingar. Jag hoppas du får äran att bygga många, många hus till andra spekulanter!!



Här är dörröppningen som jag talade om.

Nu är regeln uppe!


Bara stuprören som fattas


Och ingen "tröskel" som är i vägen längre.


Reglarna till alla väggarna är klara.

Ställningen utanför farstun är också borta.



2 kommentarer:

  1. Kul att det flyter, man har ju hört alla möjliga skräckhistorier om osmidiga hantverkare så det känns skönt att läsa något positivt. Vi funderar ju också om det är så att vi vill flytta någon dörr eller så men det verkar ju gå smidigt och man verkar inte vara helt låst till ritningen.

    SvaraRadera
  2. Sånt har vi också hört, men "våra" grabbar är super!!

    SvaraRadera