söndag 13 december 2009

Tredje Advent och Lucia

Idag är det tredje advent och även Lucia. Tyvärr har jag inte haft äran att se något Luciatåg i år, men jag minns när jag var liten och skulle gå Luciatåg, självklart var det Lucia som jag ville vara (som alla andra tjejer). Har surfat runt lite på olika sidor och lyssnat på Sankta Lucia. Vad vacker den är! Jag ryser och minns tillbaka hur det var att gå i ett Luciatåg och jag längtar tills den dagen vi har egna barn som går Luciatåg för oss! Jag hittade en lite annorlunda version på Sankta Lucia mot hur vi kanske är vana att höra den.. Lyssna gärna och Njut!

Lucia var en sån mysig dag när jag var liten. Mamma väckte mig tidigt på morgonen och vi såg Luciamorgon på tv, drack varm O´boy och åt smörgåsar och hembakta lussekatter. Sen bar det vidare till dagis/skola/jobb. På mitt dagis hade vi Luciatåg på morgonen och föräldrarna var självklart välkomna att titta. Jag tror att grunden för ens traditioner till stor del påverkas när man är liten och min mamma älskade julen. Det var en stor högtid hemma hos oss med mycket förberedelser, och Lucia var ett steg närmare julen.


Tänk att jag minns det som i går. Det känns inte alls som att det var så många år sedan som det verkligen är.. Hur är det Möjligt ? Inte är väl jag så gammal.... Jag antar att jag i andras ögon är vuxen men var har åren tagit vägen ??? Det var ju nyss som jag var Lucia på dagis och det var nyss som tomten kom och bankade på dörren... När slutade jag tro på Tomten ?? Hur kan jag ha missat åren i mitt liv då jag upptäckte att Tomten var ett påhitt och jag fortfarande var ett barn??? Hmm många frågetecken där...





Julen är inte lika magisk nu, som den var när jag var liten. Aldrig kommer samma känsla att infinna sig som den gjorde då... Denna underbara känsla som jag fick känna på har jag min mamma att tacka för! Som hon slet för att vi skulle få det mysigt och uppleva den där känsla! Tyvärr är man inte alltid medveten om hur bra saker man få vara med om när man är liten och nu är det för sent för mig att tala om för mamma hur magisk och underbar hon gjorde min jul.. Jag önskar att jag hade möjligheten att bjuda tillbaka så hon fick luta sig tillbaka och slappna av och njuta av denna mysiga högtid.


Min första jul, min syster och jag

Trots att inte just den där känslan som jag hade när jag var liten och det var jul så tycker jag ialla fall så otroligt mycket om julen och jag vill väldigt gärna följa alla traditioner som för mig hör julen till....

Idag var jag iväg en sväng till tomten... Vilken dag som helst ska grunden påbörjas och idag när jag kom ditt blev jag glatt överraskad över att det sitter en skylt på vår tomt!





Även ett elskåp har kommit upp på tomten

3 kommentarer:

  1. Det är sååååå skönt att vara fem månader ynge än dig ;)Ha det gött och trassla inte in dig i jupyntet. Håller tummarna för grunden

    SvaraRadera
  2. Men du har fortfarande chansen att se minst två lussefiranden ;-) vi har ju Max och småkillarnas kvar ;-) så det är bara att hojta till..
    En är på morgonen och en på eftermiddagen..
    Så... Vad väntar du på ;-)

    SvaraRadera
  3. Men du... Den där tomten verkar så bekant ;-) Hoppas han kom med mycket julklappar ;-)

    SvaraRadera