söndag 17 april 2011

Hallen

Jag började med en "rundtur" här i huset, för flera månader sen. Somliga av er kanske trodde att det var en engångsföreteelse, det var det inte. Tyvärr har inspirationen varit på semester, men nu har den gjort en comeback, åtminstone för tillfället. Nu ska jag ta er till hallen..

Hallen har faktiskt genomgått en liten "mini makeover" sen vi flyttade in. Nu lät "mini makeover" väldigt avancerat, det var det inte. Det enda som hände var att jag fick tummen ur och snickrade en hatthylla. Tidigare så hängde vi kläderna på krokar, men jag har saknat en hylla och galgar. Har kikat på en massa olika modeller av hatthyllor och sett många fina, men för vad de kostat så har inte inte känts riktigt värt det eftersom jag vet att jag inte skulle bli nöjd till hundra procent med någon av dem. Tanken om att tillverka en egen har funnits där, men jag har inte riktigt litat på min egen förmåga, att jag skulle bli nöjd med resultatet. Jag har velat fram och tillbaka men nu med facit i hand känns det skönt att det blev som det blev och att jag gjorde slag i saken och sågade, borrade, skruvade, slipade och målade.



Så här är planlösningen för vår hall.




Avhängningsytan direkt till vänster när man kommer in gillar jag skarpt. Jag tycker ofta att hallar har en tendens till att se stökiga ut med tanke på att det är en hel del kläder, skor och väskor, vantar m.m som skall samsas på en relativt begränsad yta och inte allt för sällan är hallar ganska så små. Våran hall är inte heller den största (7kvm+platsbyggd klädkammare) men avhängningsytan gör den väldigt praktiskt och takhöjden att den känns väldigt rymlig.

Så här har hallen sett ut under större delen av tiden som vi bott här,


och så här ser den ut idag.

Det ser ut som att hatthyllan sitter på en låghöjd, men det är faktiskt en synvilla. Jag tror att det är höjden på taket som gör att det ser så ut på kort. Takhöjden i hallen börjar på 2,8m och uppe till nock är det 3,5m. Bänken köpte vi ganska omgående efter att vi flyttat in i huset. Den är riktigt praktisk. Inte nog med att man kan sitta på den, det får plats en hel del skor. Från början hade jag tänkt att sy en dyna till den, men nu när vi haft den ett tag saknar jag inte en eventuell dyna.. Så jag tror den få vara som den är, i alla fall ett tag till.

I samband med att jag satte upp hyllan rensade jag även bort vinterkläderna- SKÖNT!! Väggen till höger är klädkammaren. Mycket praktisk den med. I och med att det är högt till tak så får det plats en hel del kläder och vantar även på höjden. Skönt är det att bara kunna ha det nödvändigaste framme men ändå nära till allt det andra.


Galgarna har hängt med sedan tidigare men de passar ypperligt till hatthyllan.



Jag hittade den här sjalgalgenÅhléns. En galge,med fyra krokar. Jag gillar den, inte nog med att den är "smart" med de fyra krokarna den blir snyggt när sjalarna är på plats med.



Lyktan har fått flytta i in i hallen.



Istället för en dörrmatta har jag lagt en trasmatta vid dörren. Länge funderade jag på hur jag skulle lösa problemet med en passande dörrmatta. För det mesta är mattorna anpassade efter en dörr och inne hos oss såg det ut som att mattan var för liten, men så sprang jag på den här trasmattan och den passade perfekt i både storlek och färg!



Så här ser hallen ut inifrån huset, inte en enda jacka syns.. Jag bryr mig inte det minsta om hur det ser ut hos andra, men hemma hos mig kan jag inte riktigt slappna av om det känns stökigt. Jag antar att jag har höga krav på mig själv.....Vi har inte fått upp många tavlor i huset än, men det gör mig inget. Jag väntar med tålamod på att den rätta tavlan i stället för att hänga upp någon som jag inte gillar

2 kommentarer:

  1. Smart att lägga med detaljplanen för att visa före och efter. Fin hatthylla ni satt upp!

    SvaraRadera
  2. Det blev ju en jättefin hatthylla du snickrade! Skönt att fixa till "det där sista". Sjalgalgen var bra, visste inte att det fanns såna.

    Ha en skön påsk!
    Hälsningar Agneta

    SvaraRadera