lördag 14 augusti 2010

Vill ni gå på rundtur i vårat hus?

Jag börjar kanske lite otippat med tvättstugan...Jag gillar vår tvättstuga. Den är ganska stor(med våra mått mätt) nästan 10 kvm och lite annorlunda i formen pga vårat härliga gåinskafferi i köket.



När vi började att planera vårat husbygge var vi överens om att vi ville ha en stor rymlig tvättstuga. När P och jag började fundera på om vi inte skulle ta och flytta till hus var det inte självklart att vi skulle bygga nytt. Det har alltid varit en dröm för oss men vi trodde inte att vi skulle komma att förverkliga den så vi började gå på husvisningar här i stan. Vissa hus var inte alls något för oss, andra kunde vi tänka oss och några var vi faktiskt med och budade på, men vi tyckte att priserna blev alldeles hutlösa och att husen inte alls var värda det priset som de till slut blev att kosta.

Något som vi också tänkte på var att många av husens tvättstugor inte alls var särskilt praktiska, speciellt på nyare hus. Ofta var de små och trånga och näst in till omöjliga att kunna förvara saker i för att inte tala om möjligheten att kunna hänga upp tvätten.

Så det första som vi bestämde var att vi skulle placera allt som har med värme och vatten att göra ute i garaget samt att ftx anläggningen hamnade uppe på vinden allt för att spara utrymme i tvättstugan.
Tvättmaskinen och torktumlaren valde vi att placera bredvid varann i stället för ovanpå för att kunna skapa så mycket bänkyta som möjligt.

Diskhon och kranen är mot väggen i stället för vid fönstret som vi oftast har sett att den är, I det fallet tänkte vi som så att vi kommer att spendera mer tid med att sortera och vika tvätt istället för att skölja och blötlägga. Under tiden som vi viker och sorterar tittar vi hellre ut genom fönstret än in i en vägg.
Vi har två högskåp och ett stort klädskåp inne i tvättstugan. Högskåpen rymmer en hel del, dels som linneskåp för handdukar och lakan, örngott och andra textilier, men också som städskåp med skurmopp,dammsugare, hinkar, toalett papper, smutstvätt mm mm. Klädskåpet sväljer en hel del kläder,täcken, och kuddar. Förvaring kan man aldrig få för mycket av.

Till höger om tvättmaskinen/torktumlaren mot diskhon har vi underskåp, även de rymmer en hel del, men än så länge är de faktiskt ganska tomma. Jag har några krukor och lite rengöringsmedel i dem, men möjligheten att förvara mycket mer finns :) Tanken är att det någon gång i framtiden ska komma upp en liten hylla eller skåp ovan diskbänken. Än har jag dock inte bestämt vad så det får vänta ett tag.



Man skulle kunna tro att vi medvetet har bestämt oss för temat rosa/Dalarna i tvättstugan, så är dock inte fallet, Märkligt nog så bara blev det så....På klinkern på golvet och på väggarna valde vi ljusa färger, dels för att vi vill ha en ljus tvättstuga men också för att kunna kombinera så mycket olika färger som möjligt. När vi flyttade in i huset hade vi inte några gardiner alls som passade i tvättstugan och när jag gav mig ut på jakt efter tyger som jag skulle kunna sy gardiner av föll jag för detta tyg på en gång. Som jag tidigare skrivit i bloggen så gillar jag saker som påminner/kommer från Dalarna och vad passade då inte bättre än detta tyg? Dalahästen och kurbits i en lite modernare variant, kan det blir bättre? Kul att kunna "hotta" till tvättstugan med accentfärger och tröttnar jag på dem är det relativt enkelt att kunna byta ut dem. Att sen vattenkannan som vi haft sedan tidigare är i rosa var en ren lyckträff inget som jag alls tänkte på i affären när jag köpte tyget.

Näckroslampan som hänger i fönstret gillar jag skarpt. Tidigare funderade jag på om jag skulle kunna ha en sån i lägenheten som vi bodde men där hade vi väldigt stora fönster och jag kan tänka mig att den skulle ha sett lite pluttig ut. Så jag bestämde för mig själv att när vi flyttar till hus; då ska jag minsann investera i en sån lampa. Väl inne i lampaffären fanns den i rosa också, tjing tjing det är någon mening med allt. Att Näckroslampan dessutom kommer från och tillverkas i Dalarna minskar inte direkt "temat " i tvättstugan.
Sist men inte minst har vi den fina dörrmattan. Den är faktiskt den enda som jag medvetet letat efter för att matcha in det rosa i tvättstugan, att motivet sedan är en dalahäst är en lyckoslump.. Det var färgen på mattan som jag var ute efter. Mattan kommer från Pappelina, och var tror ni de Mattorna tillverkas? Jo, I vackra Dalom!

Tänk att det här känns så avlägset när man nu ser tvättstugan, dock minns jag det som det var igår fast än det snart gått tre månader. Duktiga A slet som tusan för vår skull, för att så mycket som möjligt skulle hinna bli klart innan vi skulle flytta in.



A; om du fortfarande läser bloggen så vill jag bara berätta för dig att jag är grymt imponerad av ditt jobb, En så liten kvinna men ändå så otroligt driftig och stark! Jag hoppas du förstår hur nöjda vi är med dig. Lite synd att vi inte har mer saker som skall kaklas för vi saknar ditt sällskap.

ps. Det är inte bara vi som är imponerade av ditt arbete, även våra grannar är och har som önskemål att du kommer och hjälper dem.

5 kommentarer:

  1. Hej
    Vad roligt att titta in här och se en så fin tvättstuga. Vår känns plötsligt inte så genomtänkt;-). Jag älskar din rosa matta med dalahästen, jag har två sådana blå långa i köket och jag är så himla nöjd med dem.
    Ha det//Anna

    SvaraRadera
  2. Ser att vi har lite lika tänk när det gäller massa arbetsyta i tvättis. Vi har också ett fönster där så kanske det blir lite roligare att vara därinne :) Det är jätteskoj att se hur det blir att se ut i verkligheten när du lägger upp bilder.. för jag har ju bara min ritning & min egen bild i huvudet. Ja du vet väl själv hur det är :)
    Jätteroligt att se bilder från huset!

    SvaraRadera
  3. Får lite ångest (igen!!) då er tvättstuga verkligen är fin och genomtänkt. Vår känns inte lika praktisk men den är nästan lika stor. Vi har dåligt med arbetsyta, få se hur vi löser det.

    SvaraRadera
  4. Klart jag fortfarande läser!
    Tack för dina fina ord, dom värmer! Ingen är gladare än jag att Ni är nöjda.
    Är hos eran granne nu så jag kommer och hälsar på nån dag! :)

    SvaraRadera
  5. Anna; jag håller med dig jag älskar mattorna med dalahästarna jag med, helt underbara!!

    Carro;jag vet precis vad du menar... en bild i huvudet är inte lika klar som en i verkligheten...

    Frida; Er tvättstuga kommer säkert att bli jättebra, kan inte tro något annat efter mina besök i erat hus.

    A; Kul att veta.. Jag har massa med kort på dig när du arbetar hihi så du kommer att figurera en hel del till på bloggen haha

    SvaraRadera