fredag 13 augusti 2010

Fredagskväll

Och vad gör jag om inte hänger på bloggen ;) P jobbar och jag har tänt några ljus och svullar i godsaker och dricker dricka medan jag lyssnar på radio. Mix Megapol har på fredagar och lördagar mellan 18-22 det bästa radioprogrammet Någonsin. Förfest med Sven och Jesse, så j*kla bra !! Så det är faktiskt lite fredagsmys trots saknaden av P här hemma.

I dag har slutbesiktningen av huset varit och den gick som vi tänkt oss, Toppenbra. Känns skönt att den är gjord och att resultatet blev som vi tänkt oss.

Dagarna går allt för fort,(som alltid) just nu har jag semester men det är inte så länge till. Åh vad jag önskar att den varade längre, känns som att det är först nu som vi riktigt har kommit i ordning här i huset och verkligen bott in oss. Tidigare har många saker inte haft någon självklart plats men nu så börjar det ordna upp sig mer och mer!

Helt otroligt vad man samlar på sig saker.. Vi har varit otaliga gånger till soptippen och slängt en hel del, ändå känns det som att det är minst lika mycket kvar...Min garderob har fått sig en rejäl rensning, många många påsar med kläder har fått åka till Emmaus. Jag hoppas att de kommer till bättre nytta hos någon annan.

Det känns lite vemodigt att göra sig av med kläder och andra saker som man köpt/fått/ärvt, men allt går det inte att spara på, det är trots allt pengar och känslor som man rensar i. Vi lever i ett riktigt prylsamhälle, för 100årsedan fanns det människor som inte ens ägde så mycket saker som vi gjort oss av med. Tänkt så många timmar man måste jobba för att ha råd att köpa alla dessa saker. Jag har under åren läst mycket om Feng shui och för er som inte vet så mycket om det kan jag säga att det handlar om olika energier i omgivningen. Saker som man äger men som inte används är en riktig energitjuv. Fast än det känns jobbit så är det så skönt så när man väl har rensat. Kan tipsa om en bra bok i ämnet... Rensa i röran



Jag har som vanligt inte riktigt koll på dagarna. Minns inte vilken dag vi var iväg och beställde kaminen men nu är den äntligen beställd. Tyvärr får vi vänta lite väl länge i vårat tycke innan vi kan få den inmonterad, ända till sena hösten men den som väntar på något gott.... Faktiskt så är, hör och häpna, kamien en av de få saker som jag inte lagt mig i utan som P har bestämt helt själv. När det gäller inredning är jag väldigt krävande som P skulle ha sagt men har jag bestämt mig för något så har jag. Kaminen som P har bestämt sig för är en täljstenskamin, Handöl 26T hög med extra värmemagasin, det är en riktigt stor kamin. Den är 163cm hög, 470kg tung + det extra värmemagasinet i olivinsten som väger 120kg och förstås så är den också svanenmärkt. Fördelen med en täljstenskamin och den extra olivinstenen gör att kaminen lagrar värmen extra länge. Så vi ser våran investering i kaminen inte enbart som en mysfaktor utan också som en uppvärmningskälla trots att vi har fjärrvärme installerat.
Handöl T26 hög


1 kommentar:

  1. Grattis till slutbesiktningen!!
    En jättefin kamin ni har skaffat! Det blir rejält varmt & skönt med den!

    SvaraRadera