söndag 1 augusti 2010

Getingar, ved och gardiner

Att det är en getingsommar i år kan väl knappast ha undgått många... När vi höll på med vårat evighetsprojet målningen fick vi också chansen att inventera bona på när håll :( Usch jag gillar verkligen inte getingar, jag är faktiskt jätterädd för dem, det har jag varit sedan jag var liten. Vad jag kan minnas har jag dock bara blivit stucken en enda gång av en geting.. Då var jag 4-5 år och vi var på semester på Cypern, men det verkar ha satt djupa spår. Nu under målningen bar det sig inte bättre än att jag blev så skraj för en geting att jag ramlande ner från stegen. Men ont krut förgås inte så lätt....Skrapsår på benen var det enda jag drabbades av, men knäpp som man är så blev jag mer orolig för att grannarna skulle ha sett... haha. Vad vi gjorde var att vi försökte få bort getingbona med giftfria getingfällor men det fungerade inte alls något bra .. :(


Vad många inte vet är att det oftast i hemförsäkringen(utan att betala självrisk) ingår att det kommer en en saneringsfirma och besprutar bona. Vi har aldrig använt oss av vår hemförsäkring så nu tyckte jag att det var dags, så jag ringde länsförsäkringar och berättade att vi har några getingbon här i huset.. Det var på torsdag eftermiddag, jag fick beskedet att Nomor som länsförsäkringar har ett samarbete med skulle höra av sig inom 2-3 arbetsdagar. På fredag vid 18,30 ringer Nomor som vill komma och fixa bona .. Det är då vad jag kan kalla bra service! En kvart senare rullade deras bil in på vår gård. Totalt hade vi 5st bon som vi ville ha bort. Tre stora bon kunde vi se med blotta ögat under takpannorna och sedan var det två inne på vinden. trots att vi har insektsnät vid luftspalten så har de rackans äckliga getingarna lyckats komma in, dock till deras egen nackdel. För vi vill då rakt inte ha dem där!! Har hört på nyheterna att getinggiftet har tagit slut på många ställen i landet och det i år verkat som att många nybyggda hus har blivit hårt utsatta av getingarna som vanligtvis bygger bon i gamla hus..

Bekämpning pågår...


Ut kommer många "vita" getingar. Det vita är getinggiftet.


Jag beundrar killen som vågar och är så duktig med att bekämpa getingar och annan ohyra!!


Getingarna blev inte så glada.. Alla dör inte på en gång, utan det kan ta upp till 4 dagar


Annat som vi också har hållt på med här i huset är att sy gardiner. Det gäller att vara effektiv. De dagar som vädret inte har tillåtit att måla huset har vi pysslat inne. Vi sa innan vi flyttade hit att vi får sätta upp de gardiner som vi har, men när vi väl var här så var det inte alls roligt att sätta upp dem..... Största huvudbryet var hur gardinerna inne i vardagsrummet skulle se ut och vilken stång skulle vi använda. Eftersom vi inte ville skarva behövdes det nämligen en ganska lång stång. Nästan 5 meter. En butik här i Borlänge som jag tycker jättemycket om är Önskehuset,Carina med sin personal är trevlig och kunnig och utbudet är stort. För er som har gardin och inredningsproblem titta dit. Det är inte bara gardiner och tyger som de säljer.

Nu valde vi att köpa en ny variant av kirchstången med glid och krokar. Perfekt för oss eftersom vi inte hade tänkt att ha persienner eller rullgardin i vardagsrummet. Hemforslingen av stången är också en historia, tänkte att det kan väl inte var så svårt att ta hem den i bilen, men ack så jag bedrog mig..... De gick bra så länge jag inte körde fort men när jag kom upp i en hastighet över 30kmh fladdrade stången som en propeller... Inte vågade jag köra så, Ringde till P som fick komma och hjälpa mig. Stången kom slutligen till sitt nya hem....


Hemforsling av stången.. Var tvungen att skicka ett mms till P för det måste ha sett ganska skojigt ut när jag skulle köra hem


Ebba vill också vara med och sy gardiner

Ved har också inhandlats. Än är kaminen inte monterad, faktiskt inte ens beställd. Vi vet dock vilken kamin vi vill ha och vi har också hos Frykbergs kaminer fått ett bra pris på den. I veckan när vi var dit och skulle beställa den så hade de semester stängt.. Åh vad besvikna vi blev, men ni kan lita på att nu när de öppnar på Måndag kommer vi att stå där och rycka i dörren :)

Jag brukar kalla P för; Pyromanen Pontus.. Han gillar nämligen att elda i kaminer.. Det är inte första gången som P bor i ett nybyggt hus, han har faktiskt gjort det hela fyra ggr tidigare både som barn och vuxen, innan vi träffades bodde han i ett annat nytt fint hus där de som uppvärmning eldade så P eldade för fullt i kaminen tills han märkte att det började lukta bränt hår... Han gick runt och kollade vad det skulle kunna tänkas vara , och han hittade katten Felix tryckt så nära kaminen att morrhåren krullat sig. Att katter gillar värme vet nog många men stackars Felix måste ha varit riktigt frussen efter råttjaken som ville ligga så nära kaminen :)


Perfekt för oss att veden är så fint staplad, än så länge har vi inte någon vedbod men är den så här fint staplad så gör det nästan inget.



1 kommentar: