torsdag 12 augusti 2010

Gräsmattan

Etapp 2 är avklarad!

Vi har krattat och sått, och fågel j*vlarna har varit här och ätit upp alla våra gräsfrön, känns det i alla fall som.... Jag har aldrig haft något emot fåglar men nu är jag bra less på dem, vad är det för vits med att vara här och förstöra?? Se bara hur det gick för getingarna som tog sig friheten att bygga bon hos oss.... Kanske går fåglarna samma öde till mötes Mohahahaha... Nä så hemsk skulle jag inte kunna vara mot de små pippisarna fast än jag just nu inte är så förtjust i att de är här..

Efter att S var här och fräste upp jorden, gjorde vi vårat bästa för att kratta bort ogräset och jämna till så mycket som möjligt. Efter att vi krattat och jämnat ut passade vi på att ha på gräsfrön på jorden , smaskens sa små pippisarna och bjöd in alla sina kompisar och kom på "smörgåsbord" och mumsade.

Vi hade tänkt att hyra en vält och köra på jorden och trycka ner fröna men vi hade inte räknat med att alla fåglarna skulle komma så fort vi vände ryggen till. Våran Granne K berättade att en annan granne H har en vält hemma, och att vi säkert skulle få låna den. Så K följde med mig till H och presenterade oss för varann och jag fick låna deras vält.. Toppen. Mellan oss och H är det fågelvägen ca 200-300m så jag sa inget till P att jag gick iväg utan tänkte att jag skulle överraska honom , för det borde inte ta så lång tid att gå den korta biten. Kruxet var bara det att jag och K mötte så mycket trevligt folk på vägen och jag fick syn på "våran" kotte ( som tyvärr flyttat från oss) på en annan grannes gård. Så den korta vägen tog en väldigt långstund att gå, si så där 2h... Så P började undra varför det var så tyst från mig och när han sedan upptäckte att jag vara borta visste han inte alls var han skulle börja leta... Dörren var olåst, mina nycklar, min mobil och mina favorit skor var fortfarade hemma men inte jag. P blev så klart orolig och undrade var jag hade tagit vägen och vad som hänt när han inte kunde hitta mig.
Så när välten och jag äntligen kom hem var inte P hemma, dörren var låst och Bilen borta. Han var ute och letade efter mig eftersom han trodde att något hade hänt. Kärlek behöver inte alltid förmedlas med ord, handlingar säger en hel del de med och det där är vad jag kallar KÄRLEK ♥



Tyvärr är jag inte så aktuell i min uppdatering.. Att skriva ett inlägg på bloggen tar flera timmar för att inte tala om hur lång tid det tar att lägga upp bilder... Jag gillar att blogga och önskar att jag kunde göra det oftare, men som det i dagsläget ser ut är det inte så enkelt gjort.

Jag fortsätter med min gnällkampanj på Borlänge Energi, Statsnät.. Fy 17 fanns det något annat vettigt alternativ skulle jag helt enkelt hoppa på det och strunta i statsnät. Jag har aldrig varit med om maken till dålig service och dyrt är det också!!! I såna här situationer blir man varse om hur mycket man betyder som kund för ett stort företag. De verkar inte bry sig det minsta om boenden här i området som tecknat sig för deras tjänster. Mobilen är våran räddare i nöden, den tjänstgör på alla plan, prat, sms och uppkoppling.. Har aldrig tidigare behövt ladda telefonen så mycket som jag gör nu. Två och en halv månad har vi bott här utan, tv, telefon och internet. Nä nu lämnar vi det här ämnet, blir grinig bara jag tänker på det. Jag lovar dock er läsare att så fort något händer ska jag uppdatera er.


Över till gräsmattan igen;

den 30e juli frästes jorden upp

den31a juli började vi kratta ut, rensa och jämna till jorden. Vi la på de första gräsfröna

den 4e augusti la vi på lite gödning

den 8e augusti började de första tunna små stråna sticka upp. Det tog alltså 8 dagar innan vi kunde se något resultat.


Idag den 12e augusti ser det ut så här, så visst går det ganska fort när jag tänker efter, men jag är ganska ivrig av mig och hade så klart önskat att vi hade en färdig gräsmatta, men den som väntar på något gott....




Det gräsfröet som vi använt oss av är granngårdes slottspark så här står det på förpackningen;

"Gräsfrö slottspark
För gräsmattans finsmakare-grönare, tätare och exklusivare.
Med detta gräsfrö får du en långsamt växande gräsmatta med riktigt bra slitstyrka. Ger gräsmattan god tålighet mot torka samtidigt som den står emot vinterns påfrestningar."


Det tycker vi låter alldeles ypperligt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar