måndag 18 juni 2012

Bambi is a Bitch!

Så sant som det det är sagt!!  Jag och Bambi är inte kompisar- tyvärr måste jag nog säga..  För de är ganska söta. MEN när de äter mina blommor eller trampar sönder dem tycker jag inte att de är speciellt söta... Har försökt att plantera växter som de inte gillar... Men det måste ändå provsmakas.. Det svider i hjärtat när jag tittar till blommorna och ser att någon trampat sönder växterna .Ännu mer svider det när jag ser att de inte ens ätit upp det som de har förstört...

En dag när jag gick upp för att göra frukost och tittar ut genom köksfönstret ser jag Bambi stå på pionerna  och äta några andra blommor. Jag har ingen aning om vad man bör göra för att bli av med dem annat än att schasa bort dem. Sagt och gjort, ut for jag utan strumpor och med en sopkvast ovanför huvudet, allt för att se så skräckinjagande ut som möjligt... Bambi sprang fort iväg. Hoppas jag slipper se dem på ett tag tänkte jag. Hur många grannar som såg mig och funderade vad som slagit runt brydde jag mig inte i, men ett  par minuter senare fick jag ett sms. Bambi is a Bitch! 

Några timmar senare var jag ute och pysslade i trädgården och hörde vad jag trodde var en fågel, men det lät konstigt. Kikade runt lite för att se om jag såg den, Men icke. Ljudet kvarstod dock och vad får jag se när jag tar ner blicken en bit och tittar mot grannens tomt om inte ett litet ensamt kid med stora ledsna ögon.  Kidet  var ledsen och ropade på mamman. Det var alltså mamman som jag skrämt iväg.. Gissa om det dåliga samvetet gjorde sig påmint. Jag skulle kunna ha gett den vilken blomma som helst i hela trädgården bara kidet slutade gråta.. Som tur var kom mamman tillbaka efter någon timme och letade efter sitt barn och tack och lov hittade de varann. Sedan dess har jag faktiskt inte sett till dem. Kanske har jag skrämt bort dem för ett bra tag fram över. Skulle de komma tillbaks har vi en ypperlig rådjurs skvallra här i huset. Lilla E springer till Matte och jamar och tittar på mig, sen på fönstret. Då vet jag att vi har rådjur i trädgården. Team Work kallas det visst!



En blomma som bambisarna inte gillar är Alium/Kirgislök. Det är jag glad över. Tänk att en sådan vacker blomma får stå kvar orörd. Några sorkar  har vi inte här på gården men även dem sägs rata denna vackra blomma! Tiden går som bekant fort och några av kirgislökarna har redan börjat vissna, Som tur är kommer de tillbaka nästa år igen.

2 kommentarer:

  1. Åååååh vad söt! Hoppas att du skrämde dem låååååångt till skogs. Här i tätorten har vi kaniner som ställer till det för oss. Supersöta när de sitter och tvättar sig på uteplatsen. Inte fullt så söta när man upptäcker att det inte alls är tunnelbanan som får marken att vibrera utan kaninerna som grävt sig in under markplattorna.

    SvaraRadera
  2. Nää Jag gjorde inte det har jag märkt :( Nu har de varit här igen och ätit upp knopparna på massa blommor. Snyft!

    SvaraRadera