lördag 4 juni 2011

En solig dag på Kumminstigen

Härligt är det att sommaren och solen kommit till annars så kalla Norden. Maj blåste verkligen bort men i, Juni, Juli, Augusti tror jag på Gessle och hoppas på att vindarna är varma. Så här ser det nu ut på baksidan. Här ser ni också våran gräsmatta. Jag tycker den är fin.


Vi har toppdressat den på några ställen där den inte tagit sig så bra och där vi har några gropar så det kan bara bli bättre. Något som suger musten ur mig är dock den förbannade kvickroten. Den finns i vår gräsmatta och jag vet inte hur jag ska göra för att bli av med den.. Handplocka borde så klart vara det bästa, men att handplocka på 1200kvm och få med rötterna är inte det lättaste. Det finns också ett gift som man kan ha på men det är inte bra för ny etablerade gräsmattor.. Någon som har ett bättre förslag?!

Grannarna på tomten fram för oss målar sitt hus, och välbehaget som jag känner när jag vet att vi redan gjort det är stort. I stället koncentrerar vi oss på Trädgården. Naiv som jag är så har jag trott att det bara är det roliga, enkla saker kvar, men så är det inte.. Jag har som jag skrivit tidigare en del blom-projekt i trädgården. Jag har tänkt att jag ska göra en rabatt med perenner, men som vanligt velar jag fram och tillbaka var jag ska ha den men nu har jag bestämt mig.. Vi har en kulle på tomten som jag kallar bananen, först tänkte jag att det skulle bli en rabatt, sen en gräsmatta för att sedan bli en gräsmatta med lökar.. Nu SKA det bli en rabatt med perenner.. Så jag har ägnat de senaste dagarna till att rensa ogräs. Det går inte speciellt fort, men det går framåt. Tappade inspirationen tidigare idag, men efter att jag tittat på en grannes rabatt kom den tillbaka...Tänk att så lite kan få en att hitta tillbaka till inspirationen....

I höstas satta jag några lökar, mest på måfå, tänkte att det kunde vara fint att se några blommor komma upp, Tulpanerna har tittat upp och så de vackra kirgislökarna. Det är många som kommenterar dem och jag håller verkligen med , De är vackra.. Ska Absolut plantera fler till hösten.



Här inne i huset luktar det verkligen sommar, skulle tro att det till stor del beror på att jag varit och plockat blommor. Att plocka blommor är riktigt avkopplande. Jag har alltid tyckt att det har varit mysigt, men det är först i år som jag uppskattat lugnet när jag plockat dem. För att inte tala om hur gott de luktar. Det är otroligt vilket välbefinnande det går att känna av blommor och sol, Det är riktiga energikickar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar