tisdag 12 oktober 2010

Ta dig i häcken??

Idag har det varit dagen D vad det gäller häckplantering. Åh så fint det blir! Vi beställde häcken för länge sedan och vi fick då reda på att den skulle komma i slutet av September, men det dröjde ända till första helgen i Oktober innan den kom. Det är som med allt annat man längtar efter... Tiden går sakta när man väntar på något... Det är faktiskt en sak till som vi väntar på .... Kaminen.. P har nedräkning. Snart så!

Eftersom vi gillar den gamla stilen och har försökt få huset att se "gammalt" ut så har vi också , valt att plantera en gammeldags häck. P har läst en hel del om olika häckar. Det vi är ute efter är en hög och tät men inte bred eller yvig häck så valet föll på ungersk syren. Av fyra gavlar har vi valt att börja med att plantera häcken på den som vi tycker att vi har mest insyn från, de andra tar vi senare.


När de ringde från Bäsna trädgård och berättade att plantorna kommit hade vi inte möjlighet att komma och hämta dem förens i dag. Förra veckan och helgen har bara bestått av JOBB. Men i onsdags då passade vi på att gräva ett dike. Det var ganska så krävande för ryggen kan jag lova, Jorden här i marken är inte den bästa utan består mest av lera och sand. Så vi bestämde att gräva ur jorden i diket och fylla på med ny, allt för att plantorna ska må så bra som möjligt och växa så fort de bara kan.


Så idag så fortsatte vi, först iväg och hämta en släpkärra med jord och sen iväg till Bäsna trädgård och hämta plantorna för att sedan plantera dem.



Vi har varit extra noga med att mäta upp var tomtgränsen går och planterat plantorna på vår sida. Allt för den framtida grannsämjans skull. Tomten som vi planterat häcken mot är än så länge osåld men det dröjer nog inte allt för länge innan någon kommer och vill bo där.


Jag är så nöjd med valet av häck, och lika så att den nu är i marken. Det blev så fint och det känns mer som att det syns var vår tomt är. Det känns mer ombonat med häcken.

4 kommentarer:

  1. Snart kommer jag och tar på din häck! Eller kanske klappar den lite och beundrar den iaf. :) Syrener är alltid mysigt. Vilken färg blommar den i?

    SvaraRadera
  2. Ungersk syren ska vara mycket vacker har jag förstått. Så bra att tomten bredvid är tom, så ni fick välja först om du fattar.

    :)

    SvaraRadera
  3. Å så fint det har blivit sen jag sista va inne och kollade, får man komma och hälsa på om man tar sig hem till sverige i jul eller? ;)
    Saknar dig min fina vän

    SvaraRadera
  4. K; Ljus lila, men det vet du redan vid det här laget:)

    Emma; jag förstår precis vad du menar.. kan inte förneka att jag tänkt samma sak ;)

    Sara; Jag bara väntar på din återkomst !

    SvaraRadera