tisdag 22 september 2009

Arkitekten


Igår hade vi ett möte med arkitekten C-G. Vi har ganska klart för oss hur vi vill att huset ska se ut... på ett ungefär i alla fall.....

  • Stort kök med gå in skafferi
  • 4 sovrum
  • Två toaletter med duschmöjligheter på båda
  • Stor tvättstuga
  • Klädkammare
  • Ryggåstak i vardagsrummet
  • Minst 2,60 i takhöjd

Det är mycket som ska rymmas på en begränsad yta, det är inte omöjligt men svårt för en amatör att få till det. Det känns bra att ha ett proffs att "bolla" sina tankar med, vi funderar fram och tillbaka och tycker emellan åt att vi kommer på riktigt bra idéer men frågan är om de ens går att genomföra och om de gör det hur blir resultatet när det är klart. Vi har varit in i många nybyggda - och gamla hus och sett en hel del bra lösningar och en del mindre bra. En sak som på ritningen kan verka helt suverän kan i verkligheten bli riktigt dålig. Det gäller verkligen att tänka igenom sina val!

Vi fick ett förslag av C-G som han ritat upp. Det ser jättebra ut redan nu, men det är några små förändringar som vi vill göra. Jag är lite osäker på om klädkammaren i anslutning till entrén ska vara så stor och om det skulle gå att få till ett litet "kryp in" mellan ytterväggen och klädkammaren där man kan hänga av vardagskläder och skor. Som det ser ut nu på ritningen är jag lite rädd för att det kommer att bli rörigt i hallen, även fast det skulle finnas en stor garderob i närheten är jag nästan säker på att det i alla fall kommer att bli ett ganska rejält berg av kläder utanför....hmm vi får se hur det blir....

Det är inte heller in ritat något gå in skafferi i köket, det gör mig lite kluven... Jag har alltid velat ha ett sånt skafferi, det sväljer mycket till förmån för de andra skåpen. I gå in skafferiet kan man förvara så mycket mer än bara torrvaror, det skulle t ex vara skönt att kunna ställa undan matberedaren utan att behöva skruva isär den och trycka in den i ett vanligt litet skåp. eller ställa in en back med dricka på golvet. Jag är lite av en pedant och vill ha ordning och reda runt omkring mig och har vi ett stort skafferi kan vi t ex ha en annan typ av överskåp. Jag tycker virtin luckor är jättefint,- när det är ordning och reda i skåpet vill säga och det är det enligt mig svårt att ha om det är överfyllt med grejer. Det är inte riktigt min grej med ett litet kök utan förvarings möjligheter, För mig är det som att skjuta sig själv i foten , Vad gör man av alla sina grejer? En del hus har in te ens ett skafferi... Jaja tur att vi är olika. För inte hade världen varit rolig om alla hade samma smak.

Ja som ni säkert förstår är köket viktigt för mig, det är ju trots allt husets hjärta.
Vi får se vad som händer, det vore inte hela världen om det inte blir ett gå in skafferi men jag hoppas !






Ungefär så här har vi tänkt oss att huset ska se ut utvändigt.
Vi har ännu inte bestämt vilken färg vi ska ha på huset men rött blir det inte, däremot så lutar det åt att teglet kommer att vara orange alt. rött. och panelen, ganska så ljus. Vi har funderat på gult, grönt, grått, beige, creme färgat, ja förslagen är många och förhoppningsvis så kommer det att klarna längre fram.


1 kommentar:

  1. Ett trevligt hus med gott om plats!
    Hälsningar från Tobbe & Siv

    SvaraRadera