torsdag 9 augusti 2012

Hallonbuske och Hallonpaj

Bär i trädgården var något som Mr P och jag var överens om att vi inte skulle ha, främsta anledningen till det är att vi skulle vara dåliga på att ta hand om dem, men så förra året plockade jag vildhallon bara några hundra meter här i från och det fick mig att tänka om.. Det skulle vara bra mysigt att ha egna på gården..

Så jag for i väg och köpte två plantor mormorshallon. P var inte direkt  överförtjust när jag kom hem med dem, men vad då... Det var faktiskt bara två futtiga plantor inte kan det skada, tyckte jag. En hallonhäck var jag inte sugen på men två plantor som skulle kunna bli som en buske skulle vara fint, och gott... Tänkte för mig själv att det tar nog många år innan det kommer att bli något rejält av det.

I våras såg de så ynkliga ut att jag tänkte ta bort dem.. Det såg bara fånigt ut med två "pinnar" på gräsmattan. På tomten bredvid oss finns det en hallonhäck och när jag såg att den skjutit skott på våran sida förbarmade jag mina tidigare tankar om en hallonbuske. Att hallon skjuter i väg rotskott är inte en nyhet men när de kommer  flera meter bortanför hallonhäcken blev jag lite skraj. Vet egentligen inte varför jag tog bort dem då.. Nu är jag glad att jag inte gjort det.. "Pinnarna" har vuxit till sig och blivit en buske... Jag funderar fortfarande på framtida rotskott men  jag är ändå glad över att vi har hallon på tomten. Även P är glad att vi har hallonbusken .. Det är en väldigt tillfredsställande känsla att kunna äta det man själv odlat..  Otroligt vilken växt kraft de har, att en enda liten planta kan ge så många bär redan efter första året, Oj så härligt många det kommer bli nästa år.

För Första gången på bloggen kommer jag att tipsa om ett Recept.. Googlade och hittade detta recept på en annan blogg- Familjelycka. Underbart gott blev det. Enkelt var det också. Nästa gång provar jag med Rabarber


Knäckig Hallonpaj


250 gram hallon
200 g margarin
1 dl socker
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 dl sirap
1 tsk bakpulver
0,5 dl mjölk eller grädde

Täck botten på en pajform med hallon. Pajformen behöver inte smörjas.
Smält margarinet och rör samman alla ingredienserna. Häll sedan smeten ovanpå frukten.
Ställ pajen i mitten av ugnen i ca 20 min i 170°.
Servera med glass eller vaniljsås.


Istället för margarin tog jag vanligt smör och mjölken var lättmjölk. Eftersom jag sköljde av hallonen och de var lite fuktiga pudrade jag över lite potatismjöl så att det inte skulle bli rinnande.  Pajen blev jättegod.. Kommer definitivt att göra denna fler gånger istället för den vanliga smulpajen som jag faktiskt tröttnat lite på..   En klar tiopoängare  för mig.



Det är alltså denna hallonbuske som förser oss med hallon

Men jag måste erkänna några hallon är plockade i dungen några hundra meter bort. 

3 kommentarer:

  1. Nämen vad mysigt med hallon. Ja du har ju nåt fint att ha hallonpajen i oxå numer <3
    kram på dig

    SvaraRadera
  2. Och en väldigt snygg kanna att ha vaniljsåsen i :)

    SvaraRadera
  3. Har vild hallon på tomten o rotskotten tar gräsklipparen o det är många skott!

    SvaraRadera